Sila tonton video ini........
Pengenalan
Salah konsep mengenai kapasiti mungkin timbul di kalangan murid dalam pengajaran Isipadu Cecair terutama apabila membandingkan dua bekas yang berlainan saiz. Murid-murid sering membandingkan ketinggian bekas berbanding kapasiti air. Apabila ditanya tentang bekas mana yang mempunyai lebih isi, bekas inggi atau rendah, kebanyakan murid akan menyatakan bekas tinggi mempunyai lebih isi walaupun sebenarnya kedua-dua bekas mengandungi kapasiti air yang sama. Contoh seperti dalam video tadi.
Guru perlu lebih berhati-hati ketika memperkenalkan konsep kapasiti dalam pengajaran Isipadu Cecair Tahun Dua. Dalam tugasan ini, saya telah merancang dua aktiviti pengajaran untuk memperkenalkan konsep kapasiti air dalam tajuk Isipadu Cecair. Aktiviti secara perbandingan langsung dilakukan sendiri oleh murid agar mereka mendapat satu pengalaman berguna yang boleh diaplikasi ke dalam kehidupan seharian. Pelbagai saiz bekas digunakan agar murid benar-benar faham tentang perbezaan kapasiti air.
No comments:
Post a Comment